Tips bij de aanschaf van motorkleding

Pakken

r_rockLeer is en blijft voorlopig de beste bescherming tijdens een eventuele val. Het is geen toeval dat motorcoureurs een lederen overall dragen. Het materiaal is slijtvast, heeft een hoog smeltpunt en sluit nauwer om het lichaam dan een kunststof pak. En leer gaat bij voldoende onderhoud zéér lang mee. Nadeel van leer is dat het niet waterdicht is, matig isoleert en dat je er minder gemakkelijk je normale outfit onder kunt dragen.

De voor- en nadelen zijn bij kunststof pakken net andersom. Deze kunststof pakken zijn vaak voorzien van een uitneembare thermovoering, praktisch allemaal waterdicht (met uitzondering van de buitenzakken) en kunnen ruimer zijn waardoor de dagelijkse kleding kan worden aangehouden. Nadeel: bij een val kan het pak t.o.v. het lichaam verdraaien waardoor de protectoren hun bescherming verliezen.leren motorpak

Vraag je af, wat voor soort motorrijder je bent. Rijd je vooral voor de lol en in je vrije tijd, dan is leer de beste keus. Zeker als je toch niet gaat rijden bij nat en koud weer.

Leer

Bij leer is het belangrijkst, het kiezen van de juiste maat. Bij een te groot pak, kan deze bij een valpartij over het lichaam gaan schuren en verdraaien en dat kan lelijke brandwonden veroorzaken. Herenmaten lopen doorgaans van 48 tot en met 64, vrouwenmaten van 36 tot 46. Je kunt kiezen uit een hele overall (let op pasvorm) of een combi, d.w.z. een broek met een aangeritste jas (handig als je niet helemaal voldoet aan de optimale lichaamsvorm uitgedacht door de fabrikant).

Kunststof

Bij kunststof pakken word niet in getallen gemeten maar in letters: van XS tot XXL. Er zijn dus geen heren- en damesmaten, wel zijn er enkele fabrikanten die speciale damesjassen maken. De meeste pakken zijn voorzien van een uitneembare thermovoering en de duurdere van een ademend, waterdicht membraam. Goretex is de beste en de duurste. De pakken kunnen in principe het hele jaar gebruikt worden.

Vergeet ook niet tijdens de koop het pak eens uit te proberen op een motorfiets.

Handschoenen

Bij handschoenen kun je ook kiezen tussen kunststof en leer. Zomerhandschoenen zijn vrijwel altijd van leer, voor de andere jaargetijden kun je kiezen. De voor- en nadelen komen overeen met die van de pakken, misschien is het belangrijkste voordeel van de kunststof handschoen dat deze sneller droogt (tip: draag bij regen de mouw altijd over de handschoen heen).  Koop de handschoen rustig één maatje te groot. Knellende handschoenen hinderen een goede doorbloeding wat weer koude handen kan opleveren.

Laarzen

Koop ook je laarzen niet te klein, veel erop lopen doe je toch niet. Zorg er wel voor dat de laars voor een goede protectie van voet, enkel en hak zorgt. Rijd je het hele jaar door denk dan ook eens aan waterdichte laarzen. Let ook op de onderkant van de laars, zorg dat de zool stroef is (en heeft de laars een hak). Je zult niet de eerste zijn die een motor total loss rijdt omdat je van je voetsteun afglijdt…

Helm

c_justoneEen integraalhelm is het veiligst, daarna komt de systeemhelm (integraal met opklapbaar vizier/kinstuk). Voordeel van een systeemhelm is dat met opgeklapt kinstuk het gemakkelijker onderling praten is en ook het opzetten van een bril gaat een stuk gemakkelijker.Wie een jethelm kiest, doet er verstandig aan er één te kiezen met een ver doorlopend vizier, omdat de rijwind er gemakkelijk onderdoor komt en voor langdurige jankpartijen kan zorgen. Wat voor helm je ook kiest, zorg ervoor dat hij goed past. Dat begint bij de maat. De meeste helmen worden in centimeters aangegeven die overeenkomen met de omtrek van je hoofd. Een helm moet stevig op je knar zitten ( ze worden na verloop van tijd ruimer) en vooral niet klemmen (hoofdpijn!!!). Ook dient de helm goed op je wangen te drukken. Let ook op het E-4 keurmerk, kun je zo’n merk niet vinden koop de helm dan niet. Rijd je veel autosnelweg schaf dan tevens speciale oordopjes aan, voorkom gehoorbeschadiging!

Inspiratiebron: weekblad motor