Tips bij aanschaf tweedehands motor

Geef de ruimte aan het gezonde verstand. Gezond verstand dat door de mooi opgepoetste buitenkant heen kan kijken om het inwendige te onderzoeken. Er is meer dan één fiets gemaakt van het type dat jij zoekt.

Een paar tips:

Schaam je niet

De belangrijkste tip is je nergens voor te schamen. We kunnen niet allemaal een misstap van een paar ton veroorloven. Geneer je er dus niet voor dat je zuinig moet zijn op je eurocenten en zodoende op handen en voeten om je droommotor kruipt om deze aan een kundige inspectie te onderwerpen. Daarbij zijn schade, technische staat en slijtage de belangrijkste aandachtspunten.

De voorkant

Bij het inspecteren van het voorwiel let je allereerst op beschadigingen. yamaha-r1Let goed op of de velg door ondeskundig gebruik van bandendemontage-apparatuur beschadigd is. De lak kan beschadigd zijn, maar ook de velgrand kan verbogen of gedeukt zijn. Let ook op beschadigingen onder aan de vorkpoten die op een valpartij kunnen duiden. Kijk of de voorvork niet krom is en of deze goed functioneert.

Een kromme voorvork is vaak te herkennen aan een voorspatbord dat van bovenaf bekeken niet synchroon over de voorband loopt. Duw de voorvork enkele malen in, blijft hij niet klemmen? Kijk ook even of er na veelvuldig in- en uitveren geen oliewaas achterblijft op de binnenpoten, is dit wel het geval dan zijn de keerringen lek. Speur nog even naar steenslag op de binnenpoten en controleer de dikte van de remblokken en remschijven (géén groeven?).

Het balhoofd

Zet de motor op de middenbok en laat je vriend(in) plaats nemen achter op de buddyseat, het voorwiel komt nu van de grond. Pak met beide handen de onderkant van de vorkpoten beet en duw/trek de voorvork van achteren naar voren. Lukt dit niet dan is er niets aan de hand. Lukt dit wel en hoor je of voel je een tik, dan zit er speling in het lager.fireblade

De motor zal tijdens het rijden dan ook slecht sturen. Géén speling controleer nog even of het hoofdlager niet te strak staat afgesteld, beweeg de voorvork van stuuruitslag tot stuuruitslag. Eigenlijk moet een kleine tik vanuit de middenstand voldoende zijn om het stuur verder uit zichzelf naar het “stuuruitslagbeperkingsblokje” te laten vallen. Draai het voorwiel ook even mooi rond, kijk of het nergens tegenaan loopt, geen slag heeft en of de banden geen droogte scheurtjes vertonen.

De achterkant

Begeef je naar de achterkant van de motor en kijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (zie merkstreepjes op achtervork). Bij kettingfietsen kan dit na het spannen van de ketting nog wel eens misgaan. Nu je toch op je knieën zit, controleer je gelijk de kettingspanning (2-3 cm/op verschillende plekken meten) en neem de ketting ter hoogte van het achterkettingwiel tussen duim en wijsvinger (plastic handschoen meenemen). Trek de ketting naar achteren, kun je deze oplichten van het kettingtandwiel dan is de ketting versleten en moet zowel de ketting als beide kettingtandwielen worden vervangen.

Pak tot slot van deze “achterkantbeurt” nog even het achterwiel vast en voel door hem heen en weer te bewegen of er speling in de wiellagers of de achterbruglagering zit. Neem de staat van de remschijf en de profieldiepte van de achterband op (min 2-3 mm). Zet het stuur kaarsrecht, ga een meter of drie voor de motor zitten en kijk langs beide kanten van het voorwiel of je evenveel van de achterband ziet, controleer tevens of het frame recht is.

Proefrijden

Wanneer je de motor bij de reguliere vakhandel bekijkt, is er altijd wel de mogelijkheid voor het maken van een proefrit. Kan dit niet, laat de motor staan en ga naar een ander. Let op het volgende; de motor moet lekker aanvoelen, niet trillen, niet schudden en neutraal sturen. Rij even een stukje zonder handen om te kijken of hij niet naar rechts of links trekt. Rijdt dezelfde weg eens terug in tegenovergestelde richting en herhaal deze controle nog eens (uitsluiten van windinvloed/afloop weg).

Kopen? ja of nee

Let ook nog even op het volgende. Sportmotoren in niet-orginele kleuren of omgebouwd tot streetfighter zijn “verdacht”. In Duitsland is een ombouw heel gewoon, in Nederland niet. Een ombouw is doorgaans niet waarde verhogend, houd daar rekening mee. Krassen op de onderkant van voetsteunen en uitlaten die niet in de lijn van de rijrichting lopen zijn verdacht.

Ook ophangpunten van kuipdelen breken bij een val erg gemakkelijk af en willen nog weleens gelijmd in plaats van vervangen worden. Let ook op de conditie van richtingaanwijzers, hendels en stuurhelften. Bekijk tenslotte de kleur en de kwaliteit van het spuitwerk. Is er kleurverschil?  Tip: bij twijfel over de koop, slaap er een nachtje over en kijk de volgende dag nog eens een keer.