ericJe hebt je motorkleding, rijbewijs, motor en gaat beginnen met motorrijden denk dan nog even aan het volgende.

Je bent volledig afhankelijk van de techniek van je motorfiets. Je zult nu denken, ja dat ben ik met een auto ook. Oké, maar bedenk dat een vastlopende motor bij een motorfiets onheroepelijk tot een val zal leiden terwijl je met een auto misschien moeizaam maar wel zonder te vallen naar de kant van de weg kan rijden.

Door een BRAVO-A controle (en goed onderhoud) voordat je gaat motorrijden is op een eenvoudige wijze een hoop ellende te voorkomen.

Banden/brandstof:

  • géén uiterlijke beschadigingen
  • de juiste spanning (is hoger met duo passagier)
  • voldoende profieldiepte (vervangen bij 2-3 mm)
  • ventieldopje nog aanwezig (voorkomt leeglopen bij hoge snelheden)
  • voldoende brandstof

Remmen:

  • nog voldoende remvloeistof (laag nivo=versleten remblokken)
  • geen lekkage (laag remvloeistof nivo)
  • remdruk aanwezig (bij opstappen voorrem inknijpen)

Aandrijving:

  • ketting goed gespannen en gesmeerd
  • vertoont aandrijfriem geen rafels
  • cardan geen lekkage

Verlichting, controleer werking van:

  • dim licht
  • groot licht
  • richtingaanwijzers
  • achterlicht
  • remlicht (voor-achterrem)
  • kentekenplaatverlichting

Olie:

  • geen lekkage (olie onder motorfiets)
  • nog voldoende aanwezig
  • voorvorkpoten olie vrij (geen lekkende schokbrekers)

Algemeen:

  • accu vloeistofnivo nog voldoende (let hierop zomer’s)
  • vloeistofkoelsysteem op nivo
  • spiegels schoon en goed afgesteld
  • vizier motorhelm schoongemaakt

Wanneer je deze controlehandelingen regelmatig uitvoert, zul je merken dat een en ander niet meer dan 1 minuut vergt. Ook het controleren van je motorfiets voordat je gaat rijden wordt dan routine.